13Decembrie2017

Europa.MD

Ești aici: Home Relaţiile RM - UE Bilateral Analize & Expertiză

Categorie: Analize & Expertiză

Victor Chirila: La rece despre reuniunea 5+2 de la Berlin

1) Moldova a evitat un mare dezastru la Berlin. În ciuda presiunii concertate exercitate asupra sa, Vicepremierul pentru reintegrare George Balan a reușit să negocieze un protocol de compromis care să nu dăuneze iremediabil pozițiile Republicii Moldova;

2) La reuniunea de la Berlin, moderatorii și observatorii au făcut ”front comun” în raport cu negociatorul Republicii Moldova. Este fără îndoială un eșec al diplomației moldovenești.

3) Rusia a reușit să transforme formatul 5+2 într-un instrument de presiune vizavi de Republica Moldova;

4) Imparțialitatea misiunii OSCE de la Chișinău ridică mari semne de întrebare. Aceasta exersează presiuni crescânde asupra autorităților moldovenești pentru ai determina să facă cedări unilaterale, de exemplu să accepte circulația vehiculelor din regiunea transnistreană peste hotarele țării în baza numerelor de înmatriculare eliberate de administrația separatistă de la Tiraspol. În esență, aceasta ar însemna recunoașterea simbolurilor ”statale” ale regimului separatist, înainte de a conveni asupra statului regiunii transnistrene în cadrul Republicii Moldova, așa cum stipulează Legea 173 din 22 iulie 2005 cu privire la prevederile de bază ale statutului juridic special al localităţilor din stînga Nistrului (Transnistria);

5) Susținerea Ucrainei la Berlin a fost anemică, din nou un eșec al diplomației noastre. Autoritățile noastre ar trebui să se întrebe de ce se întâmplă acest lucru. Răspunsul trebuie căutat în primul rând la Chișinău;

6) Rusia a încercat din nou să ne impună oficializarea unui mecanism obligatoriu de garanții cu privire la implementarea deciziilor protocolare dintre Chisinau și Tiraspol, care odată acceptat ar legaliza un proces de recunoașterea graduală a realităților de-facto din regiunea transnistreană. Altfel spus, legalizezi treptat actualul statut nerecunoscut al Transnistriei, fără a avea negocieri oficiale la acest subiect;

7) Mecanismul de garanții propus de Rusia, susținut de Tiraspol și de misiunea OSCE de la Chisinau, nu a întâlnit opoziția observatorilor, SUA și UE. Ucraina nu a susținut deocamdată propunerea rusă, dar ce va urma în viitorul apropiat, nu putem fi siguri….. Germania mai degrabă ar susține un astfel de mecanism;

Citeşte mai departe: Victor Chirila: La rece despre reuniunea 5+2 de la Berlin

Categorie: Analize & Expertiză

Rolul societăţii civile în procesul de luare a deciziilor de politică externă şi securitate. Studiu de caz: Republica Moldova. Grămadă Angela, Phd, Școala Naţională de Studii Politice și Administrative (SNSPA), Bucureşti. 23.06.2015. Centrul NATO

Analiza şi abordarea interdisciplinară a proceselor politice nu este un fenomen nou în cadrul studiului ştiinţelor politice, iar conexiunea dintre politica externă şi securitatea naţională a unui stat este mai mult decât evidentă. Subiectul de cercetare al acestui articol se referă la modul în care interacţionează societatea civilă cu autorităţile publice şi rolul pe care şi-l asumă aceasta în procesul de elaborare şi influenţare a conţinutului politicii externe şi a celei de securitate în Republica Moldova în perioada 2008 – 2014.

Societatea civilă este unul dintre actorii cheie care influenţează conţinutul dezbaterilor publice despre politica externă şi cea de securitate naţională a unui stat. Republica Moldova nu este o excepţie în acest sens. 


Citeşte mai departe: Rolul societăţii civile în procesul de luare a deciziilor de politică externă şi securitate....

Categorie: Analize & Expertiză

Moldova’s Vote to Embrace Europe Puts the EU in the Hot Seat. By Victor Chirila, Open Society Foundations, 16 December 2014.

On November 30, Moldova held a crucial parliamentary election, the results of which will determine the country’s future for years to come. Major political parties advocated not merely different policies, but diametrically opposite geopolitical options: an association agreement with the European Union or membership in the Russia-led Customs Union.

Despite intensive anti-European propaganda and political and economic pressure applied by Russia and its internal proxies, three pro-European parties captured the majority of seats (55 out of 101) and are set to form the next governing coalition by the end of the year. 

Citeşte mai departe: Moldova’s Vote to Embrace Europe Puts the EU in the Hot Seat. By Victor Chirila, Open Society...

Categorie: Analize & Expertiză

Manfred Grund: aderarea R.Moldova la UE va fi posibilă şi fără Transnistria, dacă va exista o voinţă puternică a poporului. Europa.md. 31.05.2012

Un influent membru al Bundestagului german, Manfred Grund, preşedinte al Forumului german-moldovenesc de la Berlin, încurajează autorităţile moldovene şi spune că, în perspectivă, Republica Moldova ar putea deveni membru al Uniunii Europene chiar şi fără regiunea sa transnistreană, dacă vor fi realizate reformele şi va exista o voinţă clară a poporului de integrare în UE.

Citeşte mai departe: Manfred Grund: aderarea R.Moldova la UE va fi posibilă şi fără Transnistria, dacă va exista o...

Categorie: Analize & Expertiză

Nicu Popescu: Russia 'less concerned' about EU's Eastern Partnership. News.Az - 21.02.2012

Nicu Popescu, Head the Russia and Wider Europe Programme at the European Council on Foreign Relations.

Question: Is Russia very concerned about the closer relations of its six former Soviet neighbours with the EU as part of the Eastern Partnership?

Citeşte mai departe: Nicu Popescu: Russia 'less concerned' about EU's Eastern Partnership. News.Az - 21.02.2012

PARTENERI

       Analytical Centre on Globalization and Regional Cooperation (ACGRC)
           Promolex